Home > Blog > 7 (gratis) kansen om nieuwe medewerkers te werven
Inspiratie,

7 (gratis) kansen om nieuwe medewerkers te werven

Delen

Help, hoe kom ik aan personeel?

Soms zit je met de handen in het haar. Hoe ga je ervoor zorgen dat je jouw restaurant weer vol personeel krijgt? Wie doet de mise-en-place? En heb je nog ruimte voor nieuwe ideeën? 

Best een karwei

Laten we er maar geen doekjes om winden: op het moment is het niet altijd even makkelijk om de planning rond te krijgen en al je posten te bemannen of te bevrouwen. Daarom helpen we jou daar graag een handje mee. Stiekem heb je eigenlijk al best wat kanalen tot je beschikking. Doe er dus je voordeel mee. Want jij hebt toch wel wat anders aan je hoofd?

 

Denk aan je eigen kanalen

Veel horeca-uitbaters denken dat het aantrekken van nieuwe collega’s veel advertentiegeld met zich meebrengt. Gelukkig is dat niet waar. Natuurlijk, je kunt wel geld besteden aan de werving van nieuwe medewerkers, maar het hóeft niet. Je kunt meer doen met je eigen middelen dan je denkt. Om jou voor je bedrijf de juiste keuze te laten maken, zetten we de mogelijkheden voor je op een rijtje.

 

New call-to-action

 

7 (gratis!) kansen om nieuwe medewerkers te werven

 

1. Bestickering van je wagenpark

Hoe simpel kan het zijn? Alles wat nu al rondrijdt met je naam erop, kun je inzetten voor je eigen voordeel. Het beeldmateriaal op je busjes en auto’s hoeft niet eens permanent te zijn. Met magnetische stickers kies je elke keer opnieuw wat je laat zien op je bedrijfsvoertuigen. 

 

2. Uitingen op je bedrijfsruimte

Je eigen pand kan hét visitekaartje zijn voor je vacaturebehoeftes. Laat het groot hangen aan je gevel of subtiel bij de voordeur. Je hoeft er niet meteen een marketingbureau van te maken, maar de mensen die je al binnen hebt hoef je in ieder geval al niet meer te overtuigen om naar je uitingen te kijken. En weet je hoeveel mensen er wel niet langs jouw etablissement lopen?

 

3. Branding

Alles wat je verder gebruikt in je eigen pand en op andere middelen kun je inzetten voor je eigen marketing. Klinkt dat cryptisch? Valt wel mee. Denk aan je bestekzakjes, je servetten en je wijnglazen. Deze producten zijn de perfecte dragers voor je roep naar nieuwe medewerkers, ook omdat je ze niet jarenlang gebruikt. Zet ze dus in! 

 

4. Je eigen mensen

De beste troeven heb je al lang in eigen hand. Jouw medewerkers weten wat er speelt in het wereldje en kunnen je een inzicht geven in de behoeftes van nieuwe potentiële werknemers. Wie weet er beter wat je aan iemand hebt dan vroegere collega’s van toekomstige werknemers (lees die zin nog maar een keer). Doe er je voordeel mee. 

 

5. Netwerk

Kijk om je heen! Je kent meer mensen dan je denkt. Praat met je vakcollega’s en je leveranciers. Wie weet kennen zij nog iemand! Struin ook je sociale kanalen af op zoek naar een match. LinkedIn, Facebook, Instagram – het zijn allemaal prima middelen om nieuwe collega’s te vinden. En over social media gesproken…

 

6. Gebruik social media

Via je sociale kanalen bereik je de mensen die er zelf voor gekozen hebben om jou te volgen. Je hoeft ze dus al niet meer te overtuigen van de kwaliteit van jouw onderneming. Vraag je volgers om je vacatures te delen en laat zien hoe leuk het is om voor jou te werken. Als je ze jou niet geloven, geloven ze hun vrienden die al fan zijn van jou. Lees in ons andere blog meer over hoe je social media inzet voor jouw horecazaak.

 

7. Zet je website in

Ok, deze ligt misschien voor de hand. Maar waarom zou je tussen al dat moois op je website niet een kopje plaatsen met vacatures? Iedereen wil toch voor dat mooie bedrijf van jou werken? Op je website prijs je jouw organisatie aan, dus het is dé plek om nieuwe mensen binnen te halen. Meer informatie over hoe je dat aanpakt lees je in dit blog.

 

Heb jij aan 7 niet genoeg? Download dan ons gratis mini whitepaper (PDF) met nóg meer handige tips. Zo heb jij binnen een mum van tijd jouw horecazaak weer vol met het juiste personeel.

 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.