Home > Blog > Doe je gastvrij of ben je gastvrij?
Inspiratie

Doe je gastvrij of ben je gastvrij?

Delen

Bij gastvrijheid gaat het in de eerste plaats om het gemak van de ander. Dat lijkt een open deur, maar toch is het voor veel mensen buiten dit vak een opgave van jewelste.

Voor velen is 'gastvrij doen' een truc waarmee je kunt scoren. De onderliggende motivatie ligt echter vaak in eigen voordeel en niet het voordeel van de gast. Door het belang of gemak van je gasten niet op de eerste plek te zetten en in je handelen je eigen belang of gemak zwaarder te laten wegen, komen je inspanningen om 'gastvrij te doen' altijd ongeloofwaardig over. Je gast wordt namelijk niet echt geholpen, hooguit leek het alleen maar even zo.

Het gemak van je gast, dat is het uitgangspunt van gastvrijheid. Juist als je daar iets meer moeite voor moet doen. De sleutel tot echte gastvrijheid ligt meestal heel dichtbij, maar vaak net niet binnen handbereik. Wil je echt het verschil maken dan zul je er altijd net iets extra's voor moeten doen!

Gastvrij

Wat is gastvrij, wachten tot mensen zelf hun hand opsteken om iets te bestellen, of dat moment vóór zijn? Wat is prettiger voor een gast, 'ja' zeggen op een voorstel of zelf een arrangement samenstellen aan de hand van de verschillende kaarten?

Gastvrijheid zit ‘m dus vooral in het pro-actieve. Helpen als iemand om hulp vraagt, is heel aardig maar de behoefte herkennen en de hulpvraag vóór zijn, dat is pas echt gastvrij. ‘Bewandel met je gast het ideale pad.’ Volgens de Big 5 van Wouter Verkerk: Welkom, suggestie, presentatie, check en afscheid. Gasten willen graag een beetje bij de hand worden genomen. 

De gastvrijheid die een gast ervaart is vaak veel meer het resultaat van de onderlinge verhoudingen tussen collega’s en ondernemer, dan van de individuele inspanningen van een medewerker naar een gast. Leuke, nette, geïnteresseerde en verzorgend ingestelde mensen hoeven namelijk helemaal niks anders te doen dan zichzelf te zijn als ze aan het werk zijn.

Gastvrijheid is: je gast zo welkom te laten voelen dat hij zich meer thuis voelt dan te gast.

Bron: www.wouterverkerk.nl

 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.