Home > Blog > Food- en horecatrends voor 2022
Inspiratie

Food- en horecatrends voor 2022

Delen

Hoewel de Italiaanse keuken met pizza favoriet is bij de Nederlander, wint de Midden-Oosterse keuken snel populariteit. Het meest trendy gerecht van afgelopen jaar dat het hardste steeg in populariteit is dan ook: de pita falafel. Een gerecht dat als lekker vegetarisch alternatief gezien wordt. De vraag naar vegetarische en veganistische gerechten groeit dan ook enorm. Niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten steeg het aantal bestellingen van deze gerechten hard. De grootste groei werd daarbij in Limburgse steden gezien met ruim 55% meer vegetarische en veganistische bestellingen.

Met de toenemende groei en diversiteit van restaurants en gerechten, neemt ook de verwachting van de klanten toe. Dus ook in 2022 kunnen we weer nieuwe gerechten en innovaties op het gebied van eten verwachten. En hoewel onze smaak zich snel ontwikkelt, blijven de klassiekers onverminderd populair. Maar dan wel steeds vaker met een twist, om de klant te blijven verrassen. We zetten graag een aantal food- en horecatrends voor 2022 op een rij.

 

1 | Van goed naar beter

De luxe van eten laten bezorgen is gemeengoed geworden, dat betekent dat thuis eten (ook) gezond moet zijn. Consumenten kiezen steeds meer gerechten en drankjes met positieve eigenschappen voor henzelf; een beter lijf en een betere geest. Dit ging vroeger vaak om ‘minder’ zout, suiker, koolhydraten en vet. Maar in 2022 gaat het juist om ‘beter’. Beter concentreren, beter sporten, beter voor de dag komen, met bijvoorbeeld plantaardige eiwitten, gember of bieten. Functionele ingrediënten die beter voor mij zijn, hoeven dat niet per definitie voor jou te zijn. Het gaat om wat past bij je lijf en persoonlijke levensstijl.

 

2 | Food Tribes

Mensen zijn sociale wezens. We voelen ons verwant aan anderen die zich zo gedragen zoals wij. Eten is een belangrijk element om verwantschap te ervaren, zo belangrijk dat we kunnen spreken van ‘food tribes’. Mensen die zich met elkaar verbonden voelen door de keuze in hun eten. Eet jij keto, dan zoek je anderen die keto eten. Eet je minder of geen vlees, dan zoek je andere vegans, vegetariërs of flexitariërs op. Mijd je lactose in je bestellingen, dan wissel je tips uit met anderen die dat ook doen. Opvallende overeenkomst bij deze Food Tribes; ze delen hun gekozen eetstijl graag op social media.

 

3 | Eten is beleven

Uit eten gaan of thuis eten laten komen dient één van de twee doelen; gemak of gezelligheid. Bezorging is tot dusver vooral gefocust op gemak. We wilden de maaltijd zo snel mogelijk in ‘optima forma’ voor onze neus. De afgelopen jaren hebben we een kentering gezien. Want bezorgde gerechten worden gezelliger, mooier en indrukwekkender. Er wordt zogezegd beleving aan toegevoegd. Dat kan offline met mooi geïllustreerde pizzadozen, stickers op de verpakking met uitleg hoe je het eten het best opmaakt of met een handgeschreven briefje van de restaurateur of chef. Online beleving zal ook terrein winnen, met muziekafspeellijsten voor de juiste sfeer bij het diner, grappige video’s bij het gerecht of slimme combinaties zoals filmsuggesties op je favoriete streaming platform die perfect passen bij de maaltijd.

 

4 | Klassiek is niet ouderwets

De meest bestelde gerechten van 2021 zijn frieten, hamburgers en pizza’s. Oude bekenden, waar nooit iets aan is veranderd toch? Nee hoor, er verandert juist heel veel aan deze oudgedienden van eten bestellen. Zo worden frieten tegenwoordig ‘gecoat’, zodat ze langer knapperig blijven. En de volgorde van laagjes op de hamburger wordt geperfectioneerd zodat het niet gaat lekken. En er zijn volop vegan en vegetarische opties bij de zowel de Amerikaanse als de Italiaanse publieksfavoriet. Een nieuwe trend; tijdelijke gerechten op het menu. Bijvoorbeeld een frisse lenteburger of een pizza met paddenstoelen of pompoen in de herfst.

 

5 | Kip met een twist

Korean Fried Chicken, kip katsu op je Japanse sando of buttermilk chicken burgers, de gepaneerde kip is nauwelijks meer weg te denken van het menu. Ook als proteïne op je poké bowl of in gezonde salades past kip uitstekend. Kip is in Europa het enige type vlees dat nog groeit in de verkoop én het is het type vlees waar op dit moment de meeste en beste vleesvervangers voor zijn. De veelzijdigheid van de (plantaardige) kipburgers, -filets en stukjes zorgt voor een ware hoenderhausse in 2022.

 

6 | De koude keuken

Het gemak dient de mens op steeds meer momenten, dus laten we eten en drinken voor steeds meer gelegenheden bezorgen. Denk aan het ontbijt of de lunch, maar ook de gezonde maaltijd na het sporten, het lekkers bij de film in het weekend of een picknick in het park met mooi weer. Momenten die zich lenen voor gerechten uit koude keuken; overnight oats, tonijn sandwiches, poké bowls, nacho’s met guacamole of vers brood met jus d’orange.

 

7 | Simpel

We willen allemaal meer grip op het leven, dus zien wat er op ons bord en in ons glas gebeurt. Simpele gerechten die bestaan uit een paar ingrediënten, in plaats van zeer ondoorgrondelijke recepturen. Ook de menukaart van restaurants wordt gelukkig simpel. Drie, vier, vijf of zeven gangen is de enige keuze die je moet maken. De chef doet de rest.

 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.