Home > Blog > Dit is hoe je om kan gaan met de 1,5 meter in de horeca
Inspiratie

Dit is hoe je om kan gaan met de 1,5 meter in de horeca

Delen

Helaas staat 2020 in het teken van COVID-19. Aan het begin van dit jaar wisten velen nog niets af van het besmettelijke virus. Nu, een paar maanden later, wordt iedereen erdoor geraakt en bereiden we ons voor op een 1,5 meter samenleving. De horeca is nog steeds gesloten en is er ook nog geen einddatum in zicht. Ook al is ervoor nu nog weinig perspectief: een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe ga jij straks je restaurant of terras 1,5 meter-proof maken? Wij geven je graag een aantal praktische tips in dit blog.

Wacht niet langer met schakelen

Ten eerste is het belangrijk dat je moet schakelen. De boodschap die we krijgen van de overheid is duidelijk en de maatregelen zullen nog wel een tijdje gelden. Vooral de 1,5 meter afstand is voorlopig nodig om het virus in te dammen. Als horecaondernemer kom je door deze maatregelen in de knel en dat is erg vervelend. Toch moeten we proberen positief te blijven en het beste eruit te halen. Dat wordt al gedaan door afhaal- en bezorgservice te verlenen. Daarmee kan een deel van het personeel ingezet worden, je blijft zichtbaar voor je gasten en het is goed voor je omzet. Verleen je deze service nog niet? Overweeg het dan zeker want ook als er meer mogelijk wordt, kan je deze inkomsten goed gebruiken. Bij deze service kun je met kleine aanpassingen voldoen aan de 1,5 meter afstand.

Hygiëne wordt nog belangrijker

Ten tweede moet je ervoor zorgen dat hygiëne gewaarborgd kan worden want de gezondheid staat voor ons allemaal voorop. Ook al voldoe je aan de 1.5 meter afstand, de hygiëne moet ook goed geregeld zijn. Denk aan het schoonhouden van de toiletten door jouw personeel, maar ook door jouw gasten zelf. Werk zorgvuldig en met handschoenen die gedurig worden vervangen. Houd de tafels schoon en zorg voor ontsmettingsmiddelen op de tafels. Geef je gasten bovendien op meerdere plaatsen de mogelijkheid om de handen te ontsmetten. Hiermee creëer je een beleving van veiligheid bij je gasten.

Hoe ziet jouw plan van aanpak eruit?

Ten derde moet er een plan van aanpak zijn voor als jouw gasten weer ontvangen mogen worden. Houd in gedachten dat je gasten ook verwachten dat ze een andere manier van gastvrijheid gaan beleven dan voorheen. Ontvang ze bij een entree en voorzie ze zelf van een plaatsje. Wij bevelen aan om met reserveringen en een tijdslot te werken zodat je de beschikbare tijd en plaatsen volledig benut. Zorg voor een duidelijk overzicht voor zowel het personeel als voor de gast. Dit kan bijvoorbeeld door routes uit te stippelen die gasten en personeel moeten volgen om contact te vermijden. Ook kan het slim zijn om de menukaart te verkleinen en daarmee efficiëntie in de keuken te verhogen. Uiteraard moet er worden geschoven met de tafels en stoelen. Helaas betekent dat geen overvol terras, maar wellicht kan de gemeente iets betekenen voor een uitbreiding. De 1,5 meter afstand betekent ook dat bestellen, serveren en betalen anders gaat worden.

Wij verwijzen je graag naar onze uitwerking over de 1,5 meter economie voor de horeca en geven praktische tips voor het nieuwe normaal.

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.