Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Het is ieder jaar weer een komen en gaan van foodtrends. Verschillende analyses zijn op 2020 losgelaten en de trendwatchers voorspellen een gevarieerd en inspirerend aanbod; daar kun je in de horeca wel mee uit de voeten. Lees mee en ontdek wat we in 2020 allemaal gaan eten en drinken.
1. Alcoholvrij
In het kader van bewust en gezond leven wordt alcoholvrije drank steeds populairder. De vraag van naar alcoholvrije drank stijgt enorm, en dus groeit het aanbod. Denk aan een 0.0 biertje of een alcoholvrij wijntje. Een gin-tonic zonder alcohol? Ook dat is mogelijk. Goed nieuws dus voor de (toekomstige) geheelonthouders. Wellicht is het geen dry january maar dry 2020.
2. Groente
Meer en meer is een glansrol weggelegd voor groenten. Een stukje komkommer in plaats van een bitterbal en een gegrilde bloemkool in plaats van een biefstuk. Koolhydraat-arm eten is al langer een trend en groente is dan een verantwoorde keuze. Groente staat ook nog eens prominent in de Schijf van Vijf, dus wat wil de consument nog meer?
3. Vega
Steeds meer consumenten worden vegetarisch of willen veganistisch eten, en passen hun voedingspatroon aan. Zo wordt bijvoorbeeld gekozen voor vleesvervangers van bonen, of voor plantaardige producten waarbij een vleesbeleving wordt gecreëerd. Veganistische zuivelproducten zijn ook in opkomst. Zo kun je in 2020 wellicht gaan genieten van een lekker veganistisch kaasplankje.
4. Shoarma
Liefhebbers van shoarma zijn waarschijnlijk zeer content met de (nieuwe) shoarma-trend. De traditionele shoarma verdwijnt niet, maar er wordt wel van alles gedaan om dit gerecht te vernieuwen. Denk aan shoarma van paddenstoelen of van knolselderij. Er komt zelfs een shoarma-pop-up restaurant in Amsterdam.
5. Verantwoorde snacks
Voor deze foodtrend hoeft de frituurpan niet aan. Er is steeds meer behoefte aan snacks die lekker én gezond zijn. Denk aan snoeptomaatjes, -komkommertjes, reepjes paprika, noten, peulvruchten en dergelijke. Deze tussendoortjes zijn verantwoord en voedzaam. Scholen spelen in op deze trend met een gezonde schoolkantine.
6. Culinair snacken
De snackbar zal niet snel uit Nederland verdwijnen. Zo nu en dan heeft de consument zin in een lekkere snack of een heerlijk frietje. Het schaaltje friet in een restaurant blijven we dus ook zeker zien. De uitdaging is het snacken culinair te maken door toevoeging van bijvoorbeeld een huisgemaakte, warme saus, truffelmayonaise, ragout of luxe toppings. Deze foodtrend doet een beroep op je creativiteit! Zo wordt het snacken niet beleefd als een snelle hap maar als culinair genieten.
7. Peper
Peper is een specerij met een uitgesproken smaak. Misschien niet ieders lieveling, maar toch een belangrijk ingrediënt voor 2020. Er zijn superveel soorten pepers waarmee geëxperimenteerd kan worden. Maak bijvoorbeeld je eigen, huisgemaakte sambal.
8. Voedsel uit blik
Nee, we gaan niet helemaal over op blikvoedsel. Wel eten consumenten graag allerlei soorten bonen. Kikkererwten, sojabonen, kidneybonen, zwarte bonen en de edamameboon, ze horen er allemaal bij. Gezond, lekker makkelijk en erg lang houdbaar; een simpele, handige trend.
9. Internationaal
2020 gaat in het teken staan van de internationale keuken. De Chinees is voor velen wel bekend terrein; voor West-Afrikaanse gerechten geldt dat minder. Verschillende keukens worden dit jaar zelfs gecombineerd. Specifieke gerechten als Aziatische soepen, jollof en kip Yassa klinken nu nog onbekend, maar dat gaat veranderen!
10. Bewust
De mens is gericht op een betere toekomst. Zo zijn consumenten graag op de hoogte van de geschiedenis van het voedsel dat ze consumeren. Plastic verpakkingen en rietjes zijn al deels de deur uit en voedselverspilling moet worden aangepakt. Dit jaar zal wederom in het teken staan van duurzaam en bewust leven, ook in de horeca.
Vond je dit artikel interessant?
Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.