Home > Blog > Gastvrijheid in coronatijd
Inspiratie

Gastvrijheid in coronatijd

Delen

Het voelt wellicht als een grote puzzel om te voldoen aan het nieuwe horecaprotocol. Er moeten vele veranderingen worden toegepast om aan de 1.5 meter afstand te voldoen en om contact zo veel mogelijk te vermijden. Eén ding blijft te allen tijde wel hetzelfde: een tevreden gast is van groot belang. Laat ook nu het beste van jezelf zien want juist nu is gastvrijheid en persoonlijke aandacht belangrijker dan ooit.

Maak het verschil

De coronamaatregelen zorgen voor afstand tussen mensen. Dat geldt niet alleen in de horeca, maar in alle sectoren. In de praktijk kan het een uitdaging zijn om de komende tijd gastvrijheid te tonen. De kleine dingen kunnen gelukkig al een groot verschil maken. Let bijvoorbeeld op je woordkeus en attendeer je gasten op een vriendelijke manier dat de 1.5 meter afstand gerespecteerd moet worden. Vriendelijke woorden en aansprekende teksten zorgen voor een beleving van gastvrijheid. Werk je via tablets of smartphones? Geef je gasten ook via deze communicatiekanalen een welkom gevoel. Digitaal en via de social mediakanalen kan je jouw gasten op de hoogte stellen van alle nieuwtjes en de regels die gelden voor jouw gasten. Doe dit vooral en blijf zichtbaar. Ook daarmee kan je jouw gastvrijheid verhogen.

Veiligheid en gastvrijheid

In deze tijd is veiligheid van groot belang. We moeten elkaar letterlijk en figuurlijk de ruimte geven. Het kan een beetje ongemakkelijk aanvoelen, maar ook dit zal te zijner tijd gaan wennen. Samen met je team moet je een sfeer van gastvrijheid creëren en ervoor zorgen dat angst en onzekerheid even niet regeert bij jouw gasten. Volgens de nieuwe regels mogen bestellingen opgenomen en geserveerd worden binnen de 1.5 meter. Wouter Verkerk merkt hierbij terecht op dat je gasten wellicht de voorkeur geven aan bediening buiten de 1.5 meter. Ook mag een gezelschap van twee mensen aan één tafel zonder 1.5 meter afstand. Willen jouw gasten dit ook? Geef ze de mogelijkheid om afstand te nemen van elkaar en jouw personeel. Zo verleen je een stukje extra service.

Totaalbeleving

Gastvrijheid draait om een totaalbeleving. Alle nieuwe regels moeten in de praktijk getest gaan worden. Ook nu geldt dat je altijd begrip moet hebben voor jouw gasten, dat je goed luistert en dat je er alles aan doet om de beleving van gastvrijheid zo goed mogelijk te maken.

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.