‘Horeca na corona’, het boek van Wouter Verkerk en Gijsbregt Brouwer, is net een week uit en nu zijn al meer dan twee derde van alle exemplaren verkocht. Speciaal voor de lezers van de website van Dijkgraaf Reinders volgt hier een publicatie van een van de dialogen tussen Wouter en Gijsbregt. Wist je overigens dat Johan Dijkgraaf een van de twaalf horecaprofessionals is die is geïnterviewd voor het boek?
Schrijven tijdens coronacrisis over de horeca die dicht is
Onmiddellijk nadat de horeca gesloten werd, namen Gijsbregt en Wouter contact met elkaar op: ze wilden samen de horeca een hart onder de riem steken en de honderdduizenden mensen zonder werk en ondernemers in de penarie inspireren in deze pittige periode. Ze besloten een boek te schrijven: positief en optimistisch, maar zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Met ideeën van andere ondernemers, tips van collega’s en meer dan 31 thema’s in dialoog. Vragen die ze gesteld kregen van restaurateurs of chefs of juist vragen die niemand durfde te stellen.
Ook interviewden zij twaalf mensen uit de wereld van foodservice: van een eigenaar van een hotel op Ameland dat al generaties in de familie zit tot de eigenares van een strandtent die pas net geopend was. Van de directeur van het mooie familiebedrijf Dijkgraaf Reinders tot een chef in een grote keten.
Als kers op de taart gingen ze zelf de anderhalve meter horeca testen, bij Hotels van Oranje in Noordwijk. Een biertje aan de bar met transparant plastic schot, ontbijt bestellen via de app en zelf de wijn uitserveren die aan het einde van de tafel werd neergezet door de bediening. Hun learnings delen ze ook in dit boek van net iets meer dan 100 bladzijden.
Uit de 31 thema’s waarover Gijsbregt en Wouter in dialoog gingen, hebben we er eentje mogen gebruiken, als speciale publicatie. Deze staat hieronder. Een korte om er even in te komen: ‘Allemaal anders’.
Allemaal anders
Gijsbregt:
“Wouter, dat ‘nieuwe normaal’, hoe nieuw zal dat zijn? En hoe normaal? Denk jij dat alles helemaal nieuw wordt? En gaan gasten dat normaal vinden? Ik kijk naar zaken waar je met minder mensen naar binnen mag of naar tentjes waar je af kan halen. Maar ik zie bekende gezichten en proef de geweldige gerechten. Wordt het allemaal anders? Blijft horeca horeca?”
Wouter:
“Ik heb de afgelopen maanden veel over deze vraag nagedacht, net als iedereen. Weet je nog, een jaar of tien geleden? De opkomst van ‘de nieuwe horeca’? De ‘crisis horeca’? Toen veel mensen hun baan verloren in een andere bedrijfstak en hun geluk beproefden in de horeca. Nieuwe zaken, soms zo minimaal ingericht dat het meubilair bestond uit kratjes en met kranten opgevulde juten koffiezakken. Met frisse moed en aanstekelijke positieve energie brak er een nieuwe periode aan. Een frisse wind van nieuwe producten en nieuwe concepten waaide door Nederland en veel traditionele bedrijven pasten zich aan en wisten zichzelf opnieuw uit te vinden.
Dat zal nu weer gebeuren. De wereld van voor de sluiting van de horeca met z’n volumes zoals we die kenden tot 15 maart 2020 komt voorlopig niet meer terug. De horeca komt echter altijd terug, in welke vorm dan ook.”
Gijsbregt Brouwer is oprichter van de Buik en food trendwatcher.
Wouter Verkerk is gastvrijheidsexpert en auteur van diverse boeken over de horeca.
Samen gaven ze net voor het uitbreken van de coronacrisis hun eerste gezamenlijke lezing, voor meer dan 40 horecaondernemers in Zwijndrecht.
Bestellen
Sinds 1 juni is het boek overal te verkrijgen, via je eigen boekhandel, Bol.com of direct via Horecabo.
Vond je dit artikel interessant?
Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.