Home > Blog > Ik werk in de horeca dus ik ben gastvrij | deel 2
Inspiratie,

Ik werk in de horeca dus ik ben gastvrij | deel 2

Delen

Te koop: service

Tegenwoordig is men bereid om fors te betalen voor een kop koffie of een simpele lunch. Er moet echter wel de juiste service verleend worden en hier ontbreekt het nog weleens aan. Niet alleen de kwaliteit van het eten en drinken moet subliem zijn: gasten komen terug voor een service die hen aanspreekt. Hoe pak je dit aan?


Verwachting

De supermarkt ligt vol producten waarmee iedereen thuis zelf een smakelijke lunch kan maken of waarmee je visite kan voorzien van allerlei versnaperingen. De prijzen liggen aanzienlijk lager dan wanneer je dit op een terras of in een restaurantje nuttigt. Je gasten zijn hiervan op de hoogte, dus het hoeft je niet te verbazen als zij meer verwachten dan goed eten en drinken. Een vlotte bediening, oog voor de gasten en vakkennis maken onderdeel uit van de behoefte van je gasten.

Aanpassing

Gastvrijheidstrainer Wouter Verkerk geeft aan dat men vroeger voornamelijk kwam om te eten en te drinken. Service was natuurlijk mooi meegenomen, maar er werd zelden geklaagd als die te wensen overliet. Tegenwoordig is men een stuk ongeduldiger en wordt een drankje uit eigen koelkast verkozen boven een drankje waar lang op gewacht moet worden. Uitspraken zoals ‘Waarom komt hij niet naar ons toe, hij ziet ons toch staan?’ komen je wellicht bekend voor. Je medewerkers moeten hierop inspelen en dat kan lastig zijn voor met name diegenen met jarenlange ervaring in de bediening. Geef jouw medewerkers inzicht in deze verandering van mentaliteit en zorg er zo voor dat je gasten een reden hebben om terug te komen.

Overtreffing

Probeer de verwachtingen van je gasten te overtreffen. Denk met hen mee en geef tips. Noem bijvoorbeeld een bijzondere aanbeveling, zodat er eens iets anders wordt gekozen dan een standaard glas frisdrank. Of volg het advies van Verkerk: ‘Waar verras je gasten nou echt mee? Nou precies! Met het onverwachte.’ Hij noemt een aantal voorbeelden van kleine cadeautjes waarmee je grote verschillen kunt maken. Bijvoorbeeld parkeerschijven, kinderbestek of in de zomer een koud flesje water voor onderweg. Het kost weinig en brengt veel op.

In onze volgende blog geven we tips hoe je door gastvrijheid ervoor kunt zorgen dat gasten waardevolle berichten plaatsen op social media.

Bron: https://wouterverkerk.nl/

 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.