Het is dinsdagnacht, klokslag 4.00 uur. Het overgrote deel van Nederland ligt nog op één oor, maar in Apeldoorn brandt al licht. En wel bij de snijkeuken van Dijkgraaf Reinders.
Alle verse AGF-producten heb jij natuurlijk het liefst zo vroeg mogelijk in huis. "Dat betekent dat wij op tijd aan ons mooie werk mogen beginnen," vertelt Annet Schut, medewerker van de snijafdeling van Dijkgraaf Reinders. "Met ons team hebben we maar één doel voor ogen: onze klanten verrassen én ontzorgen met de beste AGF, precies zoals ze het nodig hebben."
Vroege vogels
Als Annet begint te vertellen, merk je in alles de passie voor haar vak. "Er is altijd wat te doen in de snijkeuken. Doordat sommige dingen in het voren gesneden kunnen worden, gaan we efficiënt met onze tijd om. Zo kunnen we met een kleine, hechte club flink wat werk verzetten. We zijn dan ook allemaal perfect op elkaar ingespeeld. Iedereen heeft zo'n beetje zijn of haar vaste taken, maar als er iemand wat extra tijd of hulp nodig heeft, springen we net zo gemakkelijk bij. Afhankelijk van het weer, de seizoenen en feestdagen heb je met andere producten te maken en met wisselende drukte. Gelukkig hebben we een vaste groep invalkrachten die het klappen van de zweep kennen.
We beginnen zo vroeg, omdat onze chauffeurs om 6 uur aan hun routes door het land beginnen. Dan moeten de eerste bestellingen dus al voorbereid zijn door ons én samengesteld door onze pakafdeling. Ondanks de soms pittige werkdruk, hebben we allemaal veel plezier in ons vak. Tot een uur of één gaan we door met het snijden, wassen, centrifugeren, inpakken en labelen van onze AGF. Dan zijn alle bestellingen in behandeling genomen en hebben we alles voorbereid voor de volgende dag."
Innoveren tijdens het werk
Annet gaat enthousiast verder: "Vaak vinden we zelf nieuwe dingen uit. Als we nieuwe producten krijgen om mee te werken, gaan we aan de slag met mogelijke combinaties. Zo ontwikkelen we dan bijvoorbeeld een nieuwe rauwkost, die we meenemen in de aanbiedingen. Zo kan de klant ze uitproberen en kijken of het wat is voor hun onderneming. Soms komen deze nieuwe mixen zelfs in ons vaste assortiment terecht! We proberen altijd de balans te zoeken tussen het aanbieden van nieuwe creaties en het efficiënt houden van onze werkwijze. In de praktijk betekent dat dat we een vaste lijst aan basisproducten hebben met altijd een paar verrassende specialiteiten."
Controle en hygiëne
De waarborging van de kwaliteit houdt niet op bij de kwaliteit van de producten. Annet legt uit: "Drie keer per dag monitoren we de temperatuur van het ijswater dat we gebruiken. Ook worden alle messen halverwege en aan het eind van de dag gekeurd. Verder is het schoonmaken een integraal deel van ons werk. Natuurlijk reinigen we alles dagelijks aan het eind van de dienst, maar minimaal drie keer in de week halen we alle machines van de muur en desinfecteren we het hele pand. We zijn daar met het hele team tweeënhalf uur mee bezig, maar dan is alles ook écht schoon!
Klant op bezoek
"We krijgen geregeld klanten op bezoek," laat Annet weten. "Het is natuurlijk fantastisch dat we dan de werking van onze machines kunnen laten zien. Ook geven we onze klanten een mooi kistje mee met al het gezonde lekkers dat we voor ze bereiden. Zo krijgen ze een beeld van de kwaliteit van de AGF van Dijkgraaf Reinders en zien ze wat we voor hen kunnen betekenen. Door onze methodes kan de kok meteen aan de slag en zijn er dus geen extra machines of mankracht nodig om te snijden".
"Dat blijft het unieke van Dijkgraaf Reinders. Heb je 35 kilo aardappelen nodig? Wij brengen het je geschild, schoon en vacuüm verpakt." - Annet
Vond je dit artikel interessant?
Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.