Home > Blog > Restaurant marketingtips: zo zet je jouw restaurant op de kaart
Marketing

Restaurant marketingtips: zo zet je jouw restaurant op de kaart

Delen

Restaurant marketingtips: Zet je zaak op de kaart

Marketing is een heel breed begrip. Het is een verzamelnaam van activiteiten die je kunt inzetten om een bedrijf meer bekendheid te geven en uiteindelijk meer omzet. Maar waar kun je het beste mee beginnen en wat is er allemaal mogelijk als je een restaurant of lunchroom hebt? Dijkgraaf Reinders biedt jou het recept voor groei, daarom geven we je graag handige marketingtips voor jouw restaurant, lunchroom, cafetaria of andere horecazaak.

Wat is restaurant marketing?

Onder de verzamelnaam marketing vallen heel veel verschillende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een goede website voor een restaurant, maar ook het inzetten van social media, een mooie huisstijl, duidelijke positionering en een fantastische menukaart. Door over al deze onderwerpen na te denken en ze met elkaar te verbinden maak je een sterk merk van jouw onderneming. Hieronder vertellen we je meer over de verschillende aspecten van horecamarketing.

Inhoud

Wat maakt jouw restaurant uniek?
Huisstijl
Social media
Menukaart
Website
Reviews
Lokale zichtbaarheid

 

Wat maakt jouw restaurant uniek?

Wat is jouw verhaal? Het startpunt van een goede marketingstrategie is een duidelijke positionering. Wie ben je, wat wil je bereiken met jouw restaurant, voor wie ben je er en bovenal: wat maakt jouw restaurant uniek? Misschien weet je het al precies. Goed bezig! Maar misschien is het nog niet helemaal scherp.

Zet het eens op een rijtje en bedenk hoe jouw ideale gast eruit ziet. Welke beleving wil je hem of haar geven en wat maakt jouw zaak de moeite waard om te bezoeken? Vertel je verhaal en je gasten zullen ervan smullen!

Een mooie huisstijl: het oog wil ook wat

Natuurlijk zorg je ervoor dat je de gerechten die je serveert er perfect uitzien. Maar de uitstraling van je restaurant zelf moet ook pico bello in orde zijn. Je uitingen komen het beste aan bij je gast als je ze altijd in dezelfde stijl en met dezelfde logo's en andere beeldkenmerken presenteert. Denk aan je gevel, menukaart, interieur, visitekaartjes, website en nog veel meer. Maak een persoonlijk, visueel aantrekkelijk merk van je horecagelegenheid en je gasten blijven terugkomen.  

Social media voor restaurants

Misschien zie je je gasten al dagelijks foto's maken van jouw gerechten. Of een gezellige groepsfoto tijdens een teamuitje. Grote kans dat die foto's op social media als Facebook of Instagram terecht komen. Hoe mooi zou het zijn als dit materiaal ervoor zorgt dat jouw restaurant online beter zichtbaar wordt? Met een aantal slimme tips laat je jouw bedrijf groeien met behulp van social media. In een ander blog vertellen we je alles over het optimale gebruik van social media. Welk platform past het beste bij je? Hoe vaak moet je bericht plaatsen? En wat voor stijl moet je gebruiken om je gasten aan te spreken? Ontdek wat je zelf kunt doen én hoe je jouw gasten in kunt zetten als online promotors. 

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om social media in te zetten als marketing voor jouw restaurant. Bijvoorbeeld:

  • Hootsuite;
  • Later;
  • De planningsfunctie in Facebook Pagina's.

Voordelen van bedrijfspagina's op social media voor restaurants

Vrijwel iedereen heeft wel een persoonlijke pagina op een sociaal medium. Maar het hebben van een bedrijfspagina brengt een aantal specifieke voordelen met zich mee. We zetten ze hieronder voor je op en rijtje.

Voordelen van een bedrijfspagina:

- Staat professioneel
- Uitgebreide bedrijfsinformatie
- Statistieken (welke berichten doen het goed, welke minder?)
- Mogelijkheid om te adverteren
- Communicatiekanaal via Facebook Messenger of Instagram Direct Messages: handig voor reserveringen!
- Makkelijk te beheren op een smartphone met speciale apps, los van je privépagina's
- Zorgt voor betere zichtbaarheid in Google

Ga lekker aan de slag met je sociale kanalen en voor je het weet ben je omringd door fans! 


Menukaart

Met je menukaart heb je een belangrijke troef in handen in de communicatie met je gast. Het is een van de eerste contactmomenten met je eters. Met dit visitekaartje van je bedrijf valt dus veel te halen. Zoals gezegd is het verstandig om je menukaart in lijn te houden met je huisstijl. Zo creëer je een sterk merk dat overal op dezelfde manier communiceert. Ook is het slim om je gerechten op een aantrekkelijke manier te omschrijven. Bij het lezen moet het water al in de mond lopen! Verder is het een goed idee om suggesties te doen op je menukaart. Mensen willen graag geholpen worden op weg naar hun perfecte keuze. Combineer daarom gerechten die goed bij elkaar passen of geef aan welke wijn het beste in een bepaald gerecht naar boven haalt. We hebben een speciaal blog gewijd aan de menukaart, dus doe er je voordeel mee!



TipZorg dat je kaart schoon is! Geen vlekken, vouwen, of verkleuringen, maar een frisse, uitnodigende menukaart. 

 

New call-to-action


Restaurant website

Tegenwoordig oriënteren mensen zich grotendeels via het internet. Als ze willen weten wat je te bieden hebt, zullen ze dus op zoek gaan naar je website. Zorg dat die in orde is! Je website moet uitstralen hoe het voelt om in je restaurant te zijn en moet een actuele menukaart laten zien. Ook zijn dingen als snelheid van laden en gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Je wilt dat alle informatie die een gast nodig heeft in een paar klikken te vinden is. En geeft je website de juiste formaten op smartphones en tablets? Veel mensen kijken even snel onderweg waar ze willen eten, dus een mobielvriendelijke webiste is een must. Lees ons blog voor alle tips over een perfecte restaurantwebsite. 

Omgaan met (slechte) restaurant reviews

Vroeg of laat krijgt iedere horecaondernemer ermee te maken: recensies. Gasten gaan op zoek naar de ervaringen van anderen en voelen zich daardoor gesterkt in hun keuze voor en restaurant. Op deze manier krijg je promotors van je restaurant onder je klantenkring. Zij zijn precies de mensen die het kunnen weten en geloofd worden. Je restaurant wordt zo steeds beter online vindbaar. En het is altijd een goed idee om om reviews te vragen als je een positieve reactie ziet op social media. Dit zijn veelgebruikte kanalen voor recensies:

Facebook
Google
Klantenvertellen
Tripadvisor
Eet.nu
TheFork

Het nut van goede reviews hoeven we natuurlijk niet uit te leggen, maar wat doe je met slechte reviews? Een oplossing zoeken natuurlijk! Ga nooit een discussie aan op een platform of op social media, maar vraag om direct contact en stel je oplossing voor. Als jullie er samen uit zijn gekomen, vraag de nu tevreden gast of ze hun positieve ervaring opnieuw willen delen in het oorspronkelijke bericht of een nieuwe review willen plaatsen. Zo laat je zien dat je op een goede manier met kritiek om kunt gaan. 

Wie krijgt er niet graag een cadeautje? Als je gasten zetten je in het zonnetje met een positieve review, mag je ze daar best voor belonen. Geef ze iets leuks na het eten of bied ze korting aan. Zo blijven ze terugkomen én goede reviews uitdelen. 

 

Lokale zichtbaarheid


Social media

Zoals benoemd helpt het inrichten van de uitgebreide informatie op social media met de lokale zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je alle bedrijfsinformatie goed hebt ingevuld. Dan 'weet' Facebook nog beter bij wie jouw zaak in de buurt is.

Op jou eigen website

Zorg er ook voor dat je de locatie van je restaurant niet alleen bij de adresgegevens hebt staan. Schrijf bijvoorbeeld ook op je homepage over je restaurant in combinatie met de plaatsnaam. Zo word de site beter vindbaar in Google. Je wilt bijvoorbeeld graag dat mensen die zoeken op 'Steakhouse in Apeldoorn' je kunnen vinden. Gebruik in de tekst dus het soort restaurant en de plaatsnaam. Werk ook met synoniemen én overdrijf het niet. Als het duidelijk is, is het duidelijk!

Google My Business

Google My Business (vroeger Google Places) is een 'gratis' stukje in Google waar je uitgebreide informatie kwijt kunt. Je maakt eenvoudig een account aan en kunt al je bedrijfsinformatie invullen. Je kunt er zelfs reviews laten plaatsen door gasten. Hoe meer beoordelingen, hoe meer mooie gele sterren bij jouw restaurantnaam in Google. Zo val je goed op tussen de zoekresultaten.

Hoe zet je Google My Business in voor een restaurant?

Als je een account hebt aangemaakt kun je uitgebreide informatie invullen over jouw restaurant, zoals:

- Locatie
- Openingstijden
- Reviews
- Soort restaurant
- Foto's van restaurant, gerechten, personeel
- Menukaart
- Linkje naar je website

Als iemand bij jou in de buurt naar een restaurant zoekt, ziet die persoon jouw Google My Business of Google Maps-vertoning. Zo trek je gasten naar je toe.

Natuurlijk is er nog veel meer wat je kunt doen om je restaurant te promoten maar met al het bovenstaande hebben we je alvast een mooie start gegeven. Succes en op naar nog meer klandizie! 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.