Zo verbeter je jouw menukaart voor meer omzet
Een menukaart maken. Of je nu een snackbar, lunchroom, ijssalon of restaurant hebt: de menukaart is te vinden in iedere horecazaak. Zie je de menukaart als noodzakelijk kwaad of zet je hem optimaal in om het rendement van jouw onderneming te verhogen?
1. Maak gebruik van de huisstijl
Begin bij het begin als je een menukaart gaat maken. Past jouw menukaart wel bij de uitstraling van jouw zaak? Het is belangrijk dat gasten jouw bedrijf en jouw merk herkennen in alles wat je doet. Van de gevel tot de menukaart. Kies daarom voor dezelfde kleuren en lettertypes als die van je huisstijl. Plaats het logo op de kaart. Laat de kleuren terugkomen in het menu. Zo maak je de totaalbeleving helemaal af.
2. Combineer drank met gerechten op de menukaart
En doe dat ook andersom! Op veel menukaarten is er een duidelijk onderscheid tussen eten en drinken. Dat is zonde, want waarom zou je op de menukaart niet precies hetzelfde doen als aan tafel? Je kunt je gasten eenvoudig inspireren met een mooie dranksuggestie bij een gerecht of juist dat lekkere gebakje bij de cappuccino. Het is een psychologisch bewezen effect: het decoy-effect. Dit betekent letterlijk lokaas. Het is niet voor niets dat veel webshops suggesties geven bij het product dat al in het winkelmandje zit. Of supermarkten die de toastjes naast de Franse kaasjes leggen.
3. Tot 30% meer omzet: de juiste omschrijving
Je zwoegt op het beste huisgemaakte ijs. Jouw kok werkt zich in het zweet voor die fantastische verse uiensoep. Maar op de kaart ontbreekt het aan beleving. Uit onderzoek is gebleken dat een aantrekkelijke omschrijving tot wel 30% meer omzet oplevert. Combineer je deze tip met tip nummer 5? Dan sla je twee vliegen in één klap.Want zeg nu eerlijk, waar loopt jou het water eerder van in de mond:
- Aardbeiensorbet
- Huisgemaakte aardbeiensorbet van vers fruit
of
- Uiensoep
- Verse uiensoep volgens oma's recept
4. Goede eerste indruk: een schone menukaart
Je menukaart is je visitekaartje. Een smoezelige of plakkerige menukaart nodigt niet uit om iets lekkers uit te kiezen. In de horeca gaat het erom dat je in alles laat zien dat jouw restaurant een schone en veilige plek is om te eten. Een schone menukaart is een must. Hoe aantrekkelijker en frisser de kaart, hoe eerder jouw gasten geneigd zijn om (meer) te bestellen.
5. Leg nadruk op wat je het liefst verkoopt
Plaats je alle gerechten en drankjes op gelijke grootte en recht onder elkaar op de kaart? Dit kan een goede optie zijn als het je niet uitmaakt wat je verkoopt. Voor de meeste horecaondernemers zal dit echter niet opgaan. Bereken daarom welke gerechten, producten of drankjes het meest rendabel zijn en leg er meer visuele nadruk op dan op de overige items op het menu. Gebruik kaders, maak de tekst dikgedrukt, accentueer met kleur of extra lijnen envormen. Zo maak je het item dat voor jou het aantrekkelijkst is ook aantrekkelijk voor de klant.
Check jouw menukaart met de gratis checklist
Vanuit psychologisch perspectief zijn er nog veel meer verschillende slimme trucs om juist die producten te verkopen die jou het meest opleveren. Na het lezen van dit blog ken je de basistips. Ben je klaar voor de volgende stap? Download dan onze gratis menukaart-checklist met handige tips en weetjes. Check of je al deze tips + de extra tips al toepast op jouw menukaart en ga aan de slag.
Is jouw menukaart al piekfijn in orde?
Ga dan aan de slag met andere onderdelen van jouw restaurantmarketing. In dit blog lees je aan welke dingen je kan werken om jouw restaurant of horeca-gelegenheid nog meer op de kaart te zetten.
Natuurlijk zijn we benieuwd hoe jij jouw kaart hebt verbeterd met onze checklist! Deel je het resultaat met ons? Plaats een foto en tag @dijkgraafreinders in het resultaat op Instagram.
Vond je dit artikel interessant?
Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.