Home > Blog > Tips voor een goede restaurant website
Marketing

Tips voor een goede restaurant website

Delen

Tips voor een goede restaurant website 

Heeft jouw restaurant al een goede website? Het lijkt misschien ingewikkeld, maar een website maken hoeft echt niet moeilijk te zijn. Je kunt ervoor kiezen om te werken met een bureau. Maar zelf kom je al een heel eind! Investeer je tijd in de website dan vergroot je jouw online bereik en zichtbaarheid.


1. Een goede basiswebsite is het halve werk

Heb je al een site? Kijk er dan eens kritisch naar, door de ogen van jouw potentiële gasten. Staat alles wat je mag verwachten op de website van jouw restaurant? Een goede basis is het halve werk:

  • Zijn openingstijden goed te vinden?
  • Is het duidelijk hoe iemand kan reserveren?
  • Is de menukaart goed te vinden en bekijken?
  • Is de informatie op de website up-to-date?
  • Weet een gast jouw restaurant te vinden?


2. Is de website herkenbaar?

Zie je jouw restaurant terug in het ontwerp en de teksten van de site? Of is het een standaardwebsite die niet veel uitstraalt? Tijdens de oriëntatie van je gast moet je zorgen dat je de juiste toon zet. Wellicht vergelijkt hij of zij verschillende websites van restaurants om tot een keuze te komen. Als jouw restaurant een eenheid vormt, zowel in interieur als in menu én website kom je professioneel over. Zorg dus dat de website precies hetzelfde gevoel overbrengt als een bezoekje aan jouw zaak.  

Tips om dit te doen:

 

3. Is de website van jouw restaurant snel genoeg?

Ben je al wat verder met de website dan is het goed om te kijken naar de snelheid. Een trage website zorgt voor ergernis bij de bezoeker, maar maakt de website ook minder goed vindbaar in Google. Met de SiteSpeed test van Google kun je kijken hoe jouw website ervoor staat. Is hij nog wat traag? Volg dan de tips op, of vraag aan een developer om dit te optimaliseren. Zo ben je de concurrentie weer een stap voor. 

4. Restaurantreviews op jouw eigen site: social-proof

Voor de ene ondernemer een zegen, voor de andere een vloek. Maar reviews vertellen als geen ander hoe het is om een bezoekje te brengen aan een restaurant. Omarm de complimenten én feedback van jouw klanten en laat de reviews van review-sites ook op jouw eigen website zien. Reageer altijd op een positieve manier op de reviews en los problemen offline op. Gebruik dit als een kans om de website uit te breiden en je gasten te overtuigen. En zie het als waardevolle input voor jou en je personeel om elke dag beter te worden.

5. Een mobielvriendelijke website

De meeste websites krijgen hun bezoekers via mobiele telefoons. Waarschijnlijk geldt dat ook voor jouw website. Hoe vaak zoek je niet een restaurant in de buurt terwijl je al van huis bent? Bekijk je eigen website daarom ook eens op een mobiele telefoon en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is alle informatie nog steeds goed vindbaar?
  • Is de menukaart op een mobiele telefoon ook goed leesbaar?
  • Kun je eenvoudig bellen of reserveren?

Kun je niet overal ja op zeggen? Dan weet je waar de verbeterpunten liggen. Veel (gratis) online systemen om websites te bouwen zijn tegenwoordig helemaal ingericht op mobiele websites. Kijk eens rond of er een template bij is dat voor jou goed bij te houden is.

Met deze tips zet je een mooie basis neer voor jouw restaurant website. Goed bezig! Bekijk hier ook onze andere restaurant marketing tips

New call-to-action

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.