Home > Blog > Zo zet je social media in voor jouw restaurant
Marketing

Zo zet je social media in voor jouw restaurant

Delen

Zo zet je social media in voor jouw restaurant

Je bent er zelf een van, of je vindt het vreselijk. Een smartphone-gebruiker in een restaurant. Sommige restaurants vragen hun bezoekers de telefoon van tafel te laten, waar anderen juist slim inspelen op de fanatiekelingen. Zij zetten hun gasten in als promotor van hun restaurant! Maar wat kun je zelf doen om sociale media in te zetten voor jouw restaurant, hotel of lunchroom?


1. Kies het juiste social media-platform voor jouw horecazaak

Zit jouw zaak vol met hippe meiden en metromannen of serveer je avond aan avond de lekkerste schnitzel aan de pensionado? Beide doelgroepen kun je prima bereiken en activeren via social media. Het is alleen belangrijk dat je het juiste platform voor de juiste persoon kiest! Heb je een hippe entourage en veel jonge gasten? Laat jezelf zien op Instagram en Pinterest. Is de doelgroep iets ouder? Zorg dan voor een goed verzorgde Facebook-pagina. Je hoeft niet alle kanalen te gebruiken, alleen het social platform dat past bij jouw gast en onderneming.


2. Zorg voor een goed verzorgd social media account

Platform(s) gekozen? Dan is het tijd om een bedrijfsaccount aan te maken.

  1. Geef het account een duidelijk en herkenbare naam.
  2. Plaats een logo als profielfoto en zorg dat er al wat content op de pagina staat.
  3. Vul daarnaast ook de correcte bedrijfsgegevens zoals adres, telefoonnummer en e-mail in.
  4. Zorg dat je de app van het platform op je telefoon hebt zodat je gemakkelijk en snel kunt reageren op vragen, reacties of misschien zelfs reserveringen!

    Tip: Zoek interactie met jouw volgers. Reageer op een reactie, bedank voor het delen van een foto. Hoe actiever jij bent, hoe positiever jouw account wordt beoordeeld. Actieve accounts zijn vaak beter zichtbaar dan 'slapende' accounts.

 

New call-to-action

 

3. Wees authentiek en persoonlijk

Laat jezelf zien! Hoe zorg jij dat jouw gasten elke dag weer het beste op hun bord krijgen? Wat maakt jou trots? Deel eens wat foto's van de dag van de chef, maak een filmpje terwijl je inkopen doet, maar blijf bovenal dicht bij jezelf. Vraag je medewerkers om mee te denken en werken. En geef het Instagram-account een dagje uit handen zodat jouw volgers – en hopelijk (toekomstige) gasten – een kijkje achter de schermen krijgen.

Tip: Bedenk altijd voordat je iets plaatst: vinden mijn volgers dit interessant?

 

4. De kracht van de herhaling

Met twee posts op Instagram ben je er nog niet. Je wilt in the picture blijven! Maak daarom consequent nieuwe berichten aan en varieer. Hoe vaker je iets plaatst, hoe meer zichtbaarheid je krijgt. Heb je gebrek aan inspiratie? Dit lijstje geeft je ideeën voor jouw horeca-social media.

  • Portret van de chef
    Deel een foto of video van jouw medewerkers met een quote over hun werk.
  • Recept in beeld
    Wat is dé klassieker van jouw zaak? Deel een (versimpeld) recept met video of foto!
  • Maandelijkse kortingsactie
    Plaats je ook advertenties in de krant of op andere kanalen? Deel het bericht ook op social. Dit noemt met multi-channel, ofwel: meerdere kanalen.
  • Instagram Stories take-over
    Laat jouw medewerkers 'vloggen' via Instagram Stories.
  • Interieurfoto's
    Voor veel gasten draait het allang niet meer alleen om lekker eten en drinken, maar ook om de juiste ambiance. Deel foto's van jouw prachtige interieur zodat volgers warm lopen voor een bezoekje aan jouw zaak.

Planningstip: Weet je nu al dat er een drukke tijd aan komt? Plan de berichten dan alvast vooruit. Berichten die niet afhankelijk zijn van een bepaald moment kun je prima voorbereiden. Bij een Facebook-bedrijfspagina kun je ervoor kiezen om berichten pas later te publiceren. Zo heb je een voorraad voor drukke tijden en komt jouw marketing niet stil te staan!


5. Zet restaurantgasten in als promotors

Je hebt alles keurig voor elkaar om het gasten zo makkelijk mogelijk te maken mooie foto's en berichten te gaan delen. Activeer ze om dit ook te doen, bijvoorbeeld door:

  • Een notitie op je menukaart: vraag om foto's die gedeeld worden te taggen op jouw locatie
  • Verzin een eigen #hashtag. Zet hem op de kaart, of hang hem in een lijstje aan de muur en activeer gasten om hem te gebruiken.
  • Werk samen met een andere lokale ondernemer en zet een winactie op. Vraag volgers op Instagram om beide pagina's te liken en iemand te taggen onder de foto.

Met deze tips zet je eenvoudig social media in voor jouw zaak. Een gratis manier van restaurantmarketing die op een gegeven moment kan zorgen voor promotie, en wellicht een lichte social media-verslaving! ;-)

 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang regelmatig updates van het laatste food-nieuws.